Kokkuvõte artiklist "Re-thinking Digital Textbooks: Students as Co-authors".
Sülearvutid, nutitelefonid või tahvelarvutid - need seadmed muutuvad üha kättesaadavamaks ja taskukohasemaks. Digitaalne sfäär tungib järk-järgult üha laiemalt meie tegevustesse. Üha rohkem igapäevaseid tegevusi laieneb ja muutub ning tehnoloogia areng kiireneb. Isiklik ja sotsiaalne infotehnoloogia on muutumas tõeliselt kõikjal ja kõikjalviibivaks.
Üha suurenev
juurdepääs digitaalse infosisu loomise vahenditele ja teenustele võimaldab
õpilastel ja õpetajatel muuta, remixida ja taaskasutada paljusid olemasolevaid
artefakte või luua uusi artefakte ja koondada neid erinevatesse sisukollektsioonidesse.
Selle
tulemusena näib, et vajame väga erinevaid raamistikke ja metafoore.
See
viib selleni, et üha enam inimesi on võimelised pääsema ligi teabele, seda
tõlgendama ja töötlema ning looma omaenda infoartikleid. See suundumus mõjutab
kõiki eluvaldkondi, eriti haridust.
On muutumas normiks, et me kõik
saame juurdepääsu, tõlgendada ja töödelda teabe artefakte liikvel olles, muutes
neid erinevatesse kujutamisolekutesse või luues täiesti uusi.
See areng võib kaasa tuua ka
võimu-, rolli- ja vastutusmustrite muutumise hariduskeskkonnas. Õppijad peaksid
saama ise kujundada oma digitaalseid õpikeskkondi ja luua individuaalseid
õpikeskkondi erinevatel õppimise eesmärkidel.
Oma tõlgenduste, selgituste ja
näidete pakkumisega lähevad õpilased teadmiste artefaktide omandiõigusest üle
kontrollile ja loovad ise oma õpikeskkonna.
Tehnoloogia
arenguga muutub õpilaste roll hariduses. Õppijad ei ole mitte ainult teabe
tarbijad, vaid ka teabe loojad. Nad saavad ise luua oma õppematerjale, jagada
neid teistega ja teha õppeprotsessis koostööd.
Õpilaste kui loojate ja tootjate
kontseptsioon ei ole kindlasti täiesti uus, kuid see võimaldab õpilastel end
väljendada laiemas valikus esindusviisides.
Idee "õpilased kui
loojad" sisaldub praeguses Eesti hariduspoliitikas, mis on sõnastatud
Eesti elukestva õppe strateegias 2020.
Learnmix on
rakendusuuringuprojekt, mille eesmärk on uue põlvkonna digitaalsete õpikute
tootmise ja edastamise mudeli pedagoogiline ja tehniline ümberkontseptsioon
Eesti kontekstis. Projekti raames püüti käsitleda õpetajate ja õpilaste kui
sisu loojate ja autorite muutuvat rolli. Uuring viidi läbi 6 koolis, kus
õpetajad ja teadlased töötasid ühiselt välja 12 tundi, kus õpilased (vanuses
8-18 aastat) kasutasid õppimiseks isiklikke digivahendeid, kasutades, toimetades
ja luues digitaalseid õppevahendeid.
Oli võimalik jälgida mitte ainult
individuaalset suhtlemist ja autorluse taset seoses konkreetsete
(mikro)sisuelementidega, vaid ka mash-up-artiklite kogude kui kollektiivse
teadmiste akumulatsiooni toodete koostamist ja moodustamist.
Eestis rakendatud
Learnmix-projekt on näide "õppijad kui loojad"
lähenemisviisi edukast rakendamisest. Projekt on näidanud, et õpilased saavad
edukalt luua oma õppematerjale ja et see viib tõhusama õppimiseni.
Sellised õppetavad, mille puhul
üliõpilased ja õppejõud liiguvad lihtsast suhtlusest kaugemale ja jõuavad sisu
koostamise ja sisukollektsioonide koostamise valdkonda, kujutavad endast
lisaprobleeme akadeemilistele kirjastajatele ja kommertslikele sisuteenuste
pakkujatele.
Oleme õppimis- ja õpetamistavad
ümber struktureerinud nii, et õpilastest saavad aktiivsed oma teadmiste
kaaskonstruktorid, luues, muutes ja integreerides mitmesuguseid füüsilisi ja
digitaalseid artefakte.
"Õppijad
kui loojad" lähenemisviisil on mitmeid eeliseid. Esiteks suurendab see
motivatsiooni ja huvi õppimise vastu. Teiseks arendab see kriitilist mõtlemist
ja probleemide lahendamise oskust. Samuti õpetab see õpilasi töötama nii
iseseisvalt kui ka meeskonnatööna ning valmistab neid eelkõige ette eluks
tänapäeva maailmas, kus teave muutub ja ajakohastub pidevalt.
Meie sekkumisuuringu raames tuvastati seitse erinevat kaasautorluse taset digitaalsetes õpikutes, et kirjeldada, kuidas õppejõud ja üliõpilased artefaktidega töötasid.
Oma isikliku
kogemuse põhjal võin öelda, et seitsmest punktist olen oma õppetöös kasutanud
ainult nelja esimest. Kolme viimase rakendamise kontseptsioon on mulle endiselt
mõistatus. Uute tehnoloogiate arengu tõttu on vaja oma seisukohti
õpetamisviiside kohta üle vaadata. Samuti ei ole ma veel kohanud ühtegi sellist
platvormi, et saaksin kõiki neid punkte korraga rakendada. Võib-olla leian
selle peagi üles.
Andmed aitavad meil uurida, mil määral võimaldab konkreetne
stsenaarium õpilastel saada oma teadmiste representatsioonide autoriks.
E-õpikute ja
muude digitaalsete õppematerjalide muutmist interaktiivsemaks kui nende
trükitud vasteid peetakse oluliseks sammuks edasi tehnilise ja kontseptuaalse
arengu osas.
Üha enam
võrgustunud ja digitaliseeritud maailmas ei ole meil kõigil mitte ainult vahetu
juurdepääs igasugustele digitaalsetele artefaktidele, vaid me saame ka
hõlpsasti ise oma artefakte luua.
Mõned kirjastajad katsetavad
veebipõhiseid õpikuid, võimaldades õpetajatel ja õppijatel eri viisidel ja
erinevatel tasanditel neisse panustada. Meie eesmärk LoCA analüüsiraamistiku
loomisel on aidata õpikute kirjastajatel, teadlastel ja haridustöötajatel
võrrelda, analüüsida ja arendada uuenduslikke digitaalseid õpikuid, mis
toetavad trialoogilist õppimist.
Tundub selge, et kujunev mõiste
"õpilased kui loojad" ja sellega seotud kontseptuaalsed raamistikud,
nagu "uurimuslik õpe" ja "teadmiste loomine", kätkevad
endas mitmeid väljakutseid, mis lähevad kaugemale erialase ja kaubandusliku
sisu tootmise, avaldamise ja levitamise praegusest olukorrast.
Sisu ja sisukollektsioonide
autorsuse muutuv ulatus tõstatab mitmeid konkreetseid küsimusi: kellele sisu
kuulub; kuidas muutub omandiõigus artefakti muutmise käigus; kes saab ja peaks
kontrollima selle levitamist aja, kulude, litsentsimise, avatuse jne osas.
Vaatamata
oma eelistele on "õppijad kui loojad" lähenemisviisil ka mitmeid
probleeme. See nõuab muudatusi traditsioonilises õpetamismudelis ning õpetajad
peavad õppima uusi tehnoloogiaid ja õpetamismeetodeid.
Kõike seda tuleb uurida ja
arendada koos uute hariduskontseptsioonide ja tehnoloogia arenguga.
Analüüsides
seda, mida ma lugesin, võin julgelt öelda, et "õppijad kui loojad"
lähenemisviisil on suur potentsiaal hariduse parandamiseks. See võimaldab
õpilastel muutuda aktiivsemaks ja osaleda õppeprotsessis, mis viib paremate
tulemusteni. See lähenemisviis on õige suund hariduse arendamiseks tänapäeva
maailmas.
Õppijad
on üha enam muutumas teabe loojateks, mitte ainult tarbijateks. See toob kaasa
õppijate rolli muutumise hariduses. Õppijad kui loojad" lähenemisviisil on
mitmeid eeliseid, kuid ka mitmeid probleeme. Need probleemid tuleb lahendada,
et muuta "õppijad kui loojad" lähenemisviis tõhusamaks.
Väljataga, T.,
Fiedler, S. H. D., & Laanpere, M. (2015). Re-thinking Digital Textbooks:
Students as Co-authors. F. W. B. Li, R. Klamma, M. Laanpere, J. Zhang, B. F.
Manjón, & R. W. H. Lau (toim.), Advances in Web-Based Learning —
ICWL 2015 (lk 143–151). https://doi.org/10.1007/978-3-319-25515-6_13
Комментарии
Отправить комментарий