Partnerhinnang «Kuidas tehisaru igaühe elu lihtsamaks teeb?».

 

1.    Sisu kvaliteet (hea)

 



 Triinu poolt loodud interaktiivne video nimi on Kuidas kasutada ChatGPT enda abistamiseks lapsevanemana, õpetajana või õpilasena?” aga video sisu ei vasta pealkirjale. Video ja videos sisalduvad küsimused on olulised ainult õpetajale, mitte lapsevanemale või õpilasele.

    Triinu video viimase küsimuste rühma õige vastuse variant on "ChatGPT-d võib kasutada igaüks, olgu selleks siis laps, lapsevanem või õpetaja." Kuid kõik lapsed ei tohi seaduslikult kasutada ChatGPT-d. Seadus reguleerib  vanusepiirangud. Alla 13-aastastele on keelatud, alates 13. eluaastast vanema nõusolekul, alates 18. eluaastast piiranguteta.

    Kõik projekti osad (mitmekülgsed ja interaktiivsed õppematerjalid) on loodud H5P platvormi abil, mis kujutab endast võimsat veebipõhist tööriistakomplekti. Projektis on olemas interaktiivsele videole sisseehitatud küsimused nagu „õige“ või „vale“ vastuse valimine, ühe või mitme vastuse valimine etteantud võimaluste hulgast, sõnade ja plokkide lohistamine, teksti slaidid koos linkidega teistele allikatele jne. Koostaja peaks enne avaldamist testima iga testi elementi, et vastajad saaksid küsimustele täielikult vastata. Selle kohta on kaks väikest märkust. Esimene on "Eesti suurimad linnad" (viies slaid kuuest) videos tulnukast. Vastustes on kaks korda mainitud linna "Pärnu".  

Teine on sõnade lohistamine tühikutesse. Siin on parem, et vastusevariandid ei ületaks ühe või kahe sõna pikkust, et teksti üldine nähtavus oleks täielik (1, 2) ja väikesed kirjavahemärkide ebatäpsused (lisatähised "”" ja "*" - 3 ja 4).

2.    Õpieesmärkide kooskõla (Keskpärane)

     

Õppe-eesmärk.

Tuginedes teemale "Kuidas tehisaru igaühe elu lihtsamaks teeb?", võiks eeldada, et see projekt sobib absoluutselt kõigile inimestele, sealhulgas pensionäridele ja väikestele lastele, kes ei oska üldse arvutit kasutada, samuti erivajadustega või puudega inimestele. See ei ole nii. Eesmärk peaks olema konkreetsem, "õpetada õpetajaid, kuidas teha teste tehisintellekti abil" või "aidata lapsevanemaid nende lapse arengus teatud teemal". Keda me tahame aidata? Kellele see projekt on loodud? See projekt on loodud pigem õpetajatele kui vanematele ja veel vähem õpilastele.

Tehisintellekti kasutamise teema "kõigile" on väga lai. Projekt vaatleb erinevaid võimalikke olukordi - episoode. Õpetaja jaoks on selle projekti episoodid samuti erinevad. Esiteks vaadeldakse erinevaid õppeaineid: eesti- ja saksa keelt, loodusõpetust, informaatikat. Teiseks on projektis toodud näiteid eri vanuses lastele mõeldud ülesannete kohta: 6.-8. aastastele, 5. ja 7. klassi õilastele. Ja kolmandaks, ülesanded ise erinevad ülesande tüübilt vastavalt ülesandepüstitusele.

Kes on selle projekti sihtrühm? Kõik? Minu arvates on see liiga laialivalguv. Üks inimene ei saa vaevalt olla korraga samaaegselt õpilane, lapsevanem ja õpetaja. Kui ma olen õpilane, siis miks pean ma teste koostama? Kui ma olen lapsevanem, siis miks peaksin ma saksa keelt vajama, kui ma õppisin inglise keelt? Aga õpetaja jaoks on see suurepärane materjal, eriti kui õpetaja puutub oma töös esmakordselt kokku tehisintellekti kasutamisega.

Informaatikaõpetaja jaoks ei oleks probleemiks luua sarnane projekt H5P platvormi pakutavate interaktiivsete ülesannete võimalustega. Aga kuidas on näiteks saksa keele õpetajaga, kes ei oska H5P-d kasutada? Millisel e-platvormil saavad õpilased täita õpetaja poolt juturobotiga genereeritud ülesandeid? Viimane palub parimal juhul juturobotil ülesanded välja mõelda, kopeerida need Wordi, printida materjal välja, jagada see õpilastele klassis, ilma et õpilased kasutaksid isegi arvutit. Arvuti kasutamisel saab õpetaja tõenäoliselt kasutada ainult interaktiivset materjali, mille keegi teine on eelnevalt loonud.

Võib-olla tuleks selle projekti teemat muuta järgmiselt: "Alustamine ChatGPT-ga  õpetajatele. Milliseid päringuid saab esitada ChatGPT-le, et oma tööd lihtsustada."?

3.    Tagasiside ja kohandumine (Hea)

      


Koolitusvideotes "Kuidas kasutada ChatGPT-d enda abistamiseks lapsevanemana, õpetajana või õpilasena?", "Toiduainetööstus ja ChatGPT" ja "Targalt ja ohutult internetis", samuti teemat "Eesti suurimad linnad" käsitlevates slaidides on päris lõpus nupuga "Esita vastused" esitatud vastused konkreetset teemat käsitlevatele küsimustele. Kuhu need vastused pärast nupu vajutamist saadetakse?

4.    Motiveerimine (Hea)


 

Enne kui inimene alustab mingi teabe otsimist, püüab ta luua korraliku päringu selle kohta, millisel teemal materjali otsida. Päringu põhjal pakutakse igasuguseid võimalusi. Igal võimalusel on nimetus, kirjeldus ja projekt ise. Kõik toimub järjekorras. Kui teema on sobiv, liigutakse edasi kirjelduse juurde ja kui kirjeldus on sobiv, hakatakse vaatama projekti.

Selles projektis on sihtrühmaks õpetajad. Eesmärk on õpetada, kuidas kasutada chat'i oma töös algstaadiumis. Pärast kogu materjali esmast õppimist on ebatõenäoline, et sama inimene seda uuesti kasutab. Materjali hakkavad tõenäoliselt kasutama vaid need, kes ei ole sellega juba veel tuttavad. Iga aastaga väheneb selle projekti asjakohasus poole võrra.

Õpetajate motiveerimine, et nad jätkaksid juturoboti kasutamist oma töös, võib olla hirmu ja tundmatuse leevendamine. Et olla kindel oma võimetes, tuleb mõista, et neuronivõrkude jaoks on olemas ka keerulisemaid päringuid peale selles projektis näidatud lihtsate. Teadmine, kuidas kirjutada pädev viip on terve teadus. Samuti on lisaks juturobotitele palju erinevaid, kitsamalt spetsialiseerunud platvorme, mis kasutavad samuti tehisintellekti ja võivad olla õpetajate töös suureks abimeheks.  Aga see on juba eraldi teema. Võimalik on lisada link teistele selle teemaga seotud projektidele, näiteks sellele https://e-koolikott.ee/en/oppematerjal/34094-Tehisintellekt-opetaja-abilisena.

5.    Esitluse kujundus (Hea)

      


Reeglina on interaktiivsete materjalide kasutamisel tekstiline teave kõige halvemini omandatav. Õpilased (sihtrühm) väsivad kiiresti tekstist, kaotavad huvi ja motivatsiooni midagi uut õppida, tüdinevad. Teema "Targalt ja ohutult internetis" - slaidid. Esimesed viis slaidi on kõik tekst. Parem oleks teksti lahjendada asjakohaste piltide ja/või audiohäälinguga.

Episoodid

Kõik kümme esitatud episoodi on väljamõeldud olukorrad elust  Selline olukord võib olla või mitte olla, samuti võib olla täiesti erinevaid olukordi. Minu arvates on episoodide kirjeldus üleliigne. Lähtudes projekti teemast "Kuidas tehisintellekt teeb igaühe elu lihtsamaks", oleks ehk parem asendada episoodide kirjeldus konkreetse ülesande kompetentse viiba kirjutamisega.  Näiteks asendada episood 1 üleskutsega "Mõtle välja kolm kõige põnevamat asja, seiklust või lõbusat hetke, mida õpilased tegid koolivaheajal. Koosta selle kohta väike ettekanne, mida 5. klassi õpilased saaksid esitada tunni ajal" või episoodis 2 "Koosta viktoriiniküsimused Eesti linnade kohta. Peab olema see või teine..." jne. Teksti oli materjalis vähem, kuid see ei mõjutanud materjali enda kvaliteeti ega projekti teemat.

6.    Interaktsiooni kasutatavus (Hea) 

      


Kõik välised lingid teistele H5P projektidele on mõistlikum lisada projektile endale. Võite kasutada elementi "Interaktiivne raamat" - see võtab vähe ruumi ja saate lisada mitmesuguseid ülesandeid ja sisu.

7.    Ligipääsetavus (Hea) 

     


Mobiiliversioonis kuvatakse õppevideo sisseehitatud küsimused, nagu näiteks "lohista ja lase sõnad", liiga väikselt. See on pigem H5P kui projekti autorite probleem. Ka siin on parem kasutada "interaktiivset raamatut", kus video on eraldi, pärast videot on küsimused eraldi. Muidu on H5P platvormil suurepärane kohanemine erinevate seadmetega.

Me kõik oleme erinevad ja igal inimesel on erinevad mälutüübid (auditiivne, visuaalne, kineetiline jne). Kui teete projekti lastele, peate neid tegureid arvesse võtma. Õpetajal on tõenäoliselt vähe probleeme selle projekti mis tahes tüüpi teabe esitamisega. Samuti on väga ebatõenäoline, et tegemist on erivajadustega õpetajaga.

8.    Taaskasutatavus (Hea)  

  


Selle projekti õpilaste materjali võib kasutada korduvalt, vähemalt kord aastas iga uue klassi jaoks, kuid see projekt on mõeldud pigem õpetajatele. Kui õpetajad on projekti kord vaadanud, ei taha nad seda tõenäoliselt uuesti vaadata. Teave on esimesel korral selgeks õpitud, kõik on üsna selge. Tänan teid. Edasi liikudes.

9.    Standarditele vastavus (Hea)  


 

H5P elemente (ülesandeid) saab hõlpsasti integreerida erinevatesse spetsialiseeritud veebilehtedesse. Näiteks saab mitu H5P elementi üle viia “esisuloomele”, “esisuloome” elementidest saab luua e-koolikottis tervikliku projekti.

Iga üksikut H5P-s loodud elementi saab kasutada erinevates projektides, koostada, ümber paigutada, muuta ja vajadusel lisada. Minu arvates on see suurepärane võimalus interaktiivsete materjalide loomiseks. Vaja on vaid kujutlusvõimet, kvaliteetset sisu ja oskust kasutada H5P platvormi kõiki võimalusi.

Projekt vastab standartile.

Kokkuvõte

Ilmselt kasutasid projekti autorid esimest korda H5P platvormi. Ei tasu loota, et esimesel korral sünnib meistriteos. Me kõik õpime ja areneme. Käesolev hinnang materjalile väljendab hindaja arvamust ja ei taha mingil juhul projekti autoreid solvata või haavata? Loodan, et kriitika oli konstruktiivne. Soovin teile edu!

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

TAO platvorm - testi koostamine.

Õppevideo